ANAK JAWA PARIT


            37 tahun yang lalu, aku dilahirkan di sebuah kampung yang aman permai dan tenang. Sebuah perkampungan 100 peratus Melayu dan hampir kesemuanya berketurunan Jawa. Ya, Jawa. Kenapa? Jawa pun okey kan. Haha.
            Hampir semua penduduknya beraktivitikan kebun atau ladang. Ladang getah semestinya, pisang juga kelapa. Seingat aku, selepas aku dah mula bersekolah baru ada penduduknya yang menanam pokok kelapa sawit, menggantikan getah sebagai tanaman utamanya.
            Aku tak berapa nak ingat sejak bila aku boleh bertutur dalam Bahasa Jawa. Seingat aku, semasa aku kecil, bahasa pertuturan antara aku dan kawan-kawanku hampir semuanya dalam Bahasa Jawa yang aku sayang sangat ni. Haha.
            Kalau tak silap aku, hanya ada seorang dua kawan-kawanku yang tak bertutur sepenuhnya dalam Bahasa Jawa. Yang lain, bahasa nan satu inilah yang menjadi bahasa rasmi di kampungku ini. Setakat nak tanya apa khabar, dah makan ke belum, nak pergi ke mana tu, kacang sangatlah. Tu dah memang asas sangat dalam Bahasa Jawa. Sebelum tu, aku nak bagi sikit amaran di mana dalam bab ni, aku akan tuliskan perbualan-perbualan yang menggunakan bahasa rasmi kampungku ini. Tapi jangan pula rasa risau takut tak faham. Aku akan sertakan sekali terjemahan. Risau pulak kalau orang ingatkan aku cakap benda yang bukan-bukan. Bak kata kawan-kawan aku yang bukan berketurunan Jawa masa di universiti dulu. Boleh mereka kata aku ni mencarut bila aku berbual dengan kawan-kawanku yang berbahasa Jawa. Bikin panas la korang. Haha.
            Ada pelik juga sebenarnya. Pelik sebab aku hanya boleh berbahasa Jawa dengan Atuk yang aku panggil Embah Lanang, Nenek iaitu Embah Wedok, pakcik makcik aku yang lain, tapi bukan dengan Emak dan Abah. Dengan Emak dan Abah, entah macamana automatik aku akan cakap Melayu dengan mereka. Tak boleh nak ubah sampai sekarang sebab walaupun Emak dan Abah bercakap dengan aku guna Bahasa Jawa, aku tetap akan balas guna Bahasa Melayu. Tak tahulah kenapa. Macam perbualan seharian antara aku dengan Emak.
            “Mak, jom makan,” aku ajak Emak aku makan.
            “Engko disek to. Sego nei urong tanek,” (Nanti kejap ye. Nasinya belum masak lagi). emak aku jawab.
Apa yang aku paling tak lupa satu peristiwa yang aku anggap melucukan semasa aku di tadika lagi. Masa tu tadika yang ada paling hampir dengan rumah aku Tadika Kemas. Itupun berjarak lebih kurang 3 kilometer dari rumah aku. Terletak bersebelahan dengan SK Seri Maimon.
Aku ingat lagi cikgu-cikgu tadikaku. Cikgu Fauziah dan pembantunya Cikgu Intan. Macam biasalah, cikgu pun kadangkala garang juga sebab iyalah, melayan kami murid-murid yang baru berumur 6 tahun ni.
Hari pertama aku jejakkan kaki ke Tadika Kemas ni. Memang rasa asing sangat sebab aku tak pernah pun pergi ke mana-mana sekolah untuk buat lawatan sambil belajar. Haha. Jadi aku rasa asing sangat tempat ni. Cuma nasib baik ada seorang kawan aku yang memang berjirang dengan aku di kampung. Ijan namanya.
Disebabkan kalau di rumah, aku dan kawan-kawanku termasuk Ijan ni menggunakan Bahasa Jawa bila berbual, maka terjadilah perbualan dalam bahasa tersebut di sekolah. Haha. Boleh bayang tak, budak umur 6 tahun berbual dalam bahasa Jawa. Kalau sekarang ni aku teringat balik, sampai tersengih aku sebab teringat peristiwa itu.
Aku tak ingat sama ada ada budak mengadu ataupun cikgu tu ada terdengar kami berbual dalam bahasa Jawa tu tapi yang penting kami telah ditegur agar tak menggunakan bahasa Jawa di sekolah. Nasib baik Cikgu Intan tu tegur dengan lembut. Taklah memalukan kami. Haha.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sharing is Caring

I'M A MAN WHO WILL.... :-)

I'M A MAN WHO WILL.... :-)

INI BLOG AKU DAAA...

Menulis seadanya

Sekadar suka-suka

Agar aku tak terlupa

Kenangan yang telah tercipta