APA YANG KORANG AKAN BUAT KALAU....

3 SITUASI

Situasi 1 (tahun 2007):

Di dalam sebuah bank yang tengah tak berapa sibuk.

Aku: Assalamualaikum cik.
Staf: Waalaikumussalam. Ada apa yang boleh saya bantu?
Aku: Mm, macam ni cik, saya nak bukak akaun kat bank nih. Akaun nih saya nak guna untuk gaji saya.
Staf: Oo, ok. Encik kerja dekat kilang mana ye?
Aku: (Agak terkedu sikit. Sambil tu, pelan je aku jawab) Saya mengajar. Baru posting.
Staf: Oo. Cikgu ke?
(Time nih aku pakai slack dan kemeja tapi tak tuck-in la. Mesti sebab serabai kot).

Situasi 2 (Tahun 2010):

Aku: Tauke, dekat kedai you ni ada tak jual tv yang murah-murah punye. Yang second hand ke.
Tauke: Oo, takde la. Saya jual tv yang baru-baru punya.
Aku: Ala tauke, takkan takde kot.
Tauke: Ala kawan. Takde la. Saya jual yang baru saja. You try la tengok-tengok dulu. Saya jual yang baru pun tak mahal punya.
Aku: Ala tauke, kalau yang baru mesti mahal punya. Saya bukannya ada banyak duit pun.
Tauke: Ya ka? Saya rasa you ni mesti banyak duit punya. You kerja mana?
Aku: Saya kerja kilang saja tauke.
Tauke: (Sambil kerut-kerut dahi) Ya ka? Saya tak percaya la you kerja kilang. You mesti kerja gamen punya.
(Time nih pulak aku pakai t-shirt, slack dan kasut kerja. T-shirt tuck-in. So, mungkin sebab tu kot dia tak percaya aku kerja kilang).

Situasi 3 (Tahun 2011):

Di sebuah kedai memproses ayam:

Aku: Assalamualaikum pakcik. Bagi saya ayam daging seekor. Potong cincang.
Pakcik: Waalaikumussalam. Ok bang, kejap lagi ye.
Aku: Ok pakcik. (Sambil-sambil tu, aku baca surat khabar).
Dalam 2-3 minit lepas tu.
Pakcik: Abang nak seekor je kan tadi.
Aku: Ye pakcik.
Pakcik: Abang ni pendidik ke?
Aku: Ye pakcik. Macamana pakcik tau? (Dalam hati: Wow, pakcik ni guna perkataan pendidik. Tak pernah aku jumpa orang guna perkataan tuh).
Pakcik: Saya agak je. Tapi kebiasaannya tekaan saya tu tepat (sambil tersenyum).
(Time nih, aku pakai jeans, t-shirt dan selipar jepun saje)

Situasi dekat atas nih betul-betul berlaku. Cuma, dialog tuh ada lah yang aku dah sikit-sikit. Tapi bab pakcik guna perkataan pendidik tu memang betul. Yang tuh memang aku ingat sampai sekarang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sharing is Caring

I'M A MAN WHO WILL.... :-)

I'M A MAN WHO WILL.... :-)

INI BLOG AKU DAAA...

Menulis seadanya

Sekadar suka-suka

Agar aku tak terlupa

Kenangan yang telah tercipta